mandag 13. februar 2012

MS Divina ned til minste detalj

Hun var laget av stål og målte 258 fot eller vel 78 meter, mens modellbygger Kai Lauritsen på Kjønnøya i Bamble har gjenskapt henne i messing, én meter og ti centimeter lang. Men virkelighetstro er kopien blitt. Christian J. Reims lastebåt fra 1951, MS Divina fra Porsgrunn, er gjenskapt med omhu for detaljene. Ser du nærmere etter, oppdager du blant annet at modellbyggeren har sittet og dreid hver en talje om bord. Nå ser han og initiativtaker Terje Welle Busk fram til å avduke modellen på Cafe Osebro i Porsgrunn. Pressen inviteres til å overvære begivenheten kommende torsdag.

- Den er blitt utrolig flott. Jeg gleder meg som en guttunge, sier Busk og roser Lauritsens arbeid.

Ekteparet Astrid og Terje eier Cafe Osebro-bygget, der Robert Lind driver restaurant, og Divina-modellen blir en viktig del av utsmykkingen som har lokal og maritim forankring. Det var litt lenger ned i Porsgrunnselva, på den andre bredden, at Christian J. Reim – sønn av Johan Elias Jeremiassen og Serine Jeremiassen (født Knudssen), bygget opp verkstedet og verftet som ble en av Porsgrunns viktigste industribedrifter. Han var også reder for mange av båtene. MS Divina – bygg nummer 120 fra verkstedet - har en viktig plass i denne historien. Sammen med søsterskipet Diala var dette de siste båtene Reim bygget på den gamle beddingen, før den ble revet og skipsbyggingen fortsatte i den nye byggedokka som ennå ligger der.

I et intervju med Telemarksavisas Nina Olsen Thoner forteller Lauritsen at han har bygd modellbåter i snart 40 år. Etter at Langesund Miniatyrskipsbyggeri ble lagt ned, er han nå den siste her i landet som lever av å bygge skipsmodeller. Divina ble hugget opp i Hellas i 1984, og Lauritsen har måttet gjenskape det med utgangspunkt i det som var av dokumentasjon om båten. Tegningene til Divina fant Lauritsen i en kasse på Sjøfartsmuseet i Porsgrunn, det finnes også bilder av båten, og sjøfolk som har vært om bord har kommet med innspill.

Den virkelige MS Divinas historie er kort fortalt slik, ifølge Skipshistorie.net:

Bygget ved Porsgrunds Mek. Værksted og ferdigstilt i mars 1951. Fikk ny hovedmotor installert i 1958. Etter å ha seilt for Reim-familiens rederi, ble båten i 1975 solgt til greske eiere og omdøt til Michael S. Nye greske eiere døpte henne om til Petrola XX i 1976 og senere Petrola 20. Det var som Petrola hun i 1984 ankom Eleusis i Hellas for hugging.

Bildet over er en detalj hentet fra et foto gjengitt i boka om porsgrunnsbåtene og verkstedet på Vestsida, "Diagara".

Bildet under er en faksimile fra TA og viser modellskipsbygger Kai Lauritsen, Johnny Endresen som seilte to og et halvt år om bord på Divina og like lenge på Diala og helt til høyre oppdragsgiver for modellen, Terje Welle Busk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar