tirsdag 7. februar 2012

Diala og Divina - de siste fra beddingen

From Diagara

Søsterskipene MS Diala og MS Divina fra Porsgrunds Mek. Verksted gjorde begge lang og tro tjeneste som lastebåter, blant annet på De store sjøer, Great Lakes, i grenseområdet mellom Nord-Amerika og Canada.

Bildet over viser en del av byggetegningen for MS Divina fra 1951.

Under ser du et avisutklipp fra 1952, som omtaler prøveturen med MS Diala.

From Diagara

Her er teksten i artikkelen:

Porsgrunds Mek. Verksted foretar i dag prøvetur med motorskipet Diala som er bygd for regning av AS Frisco (Chr. J. Reim), Porsgrunn.
Skipet laster 2500 tonn dw, og ble sjøsatt 9. januar. Det er en easytrimmer av Porsgrunn-typen med lengde 234 fot mellom p.p, bredde 37 fot og 9 tommer og dybde 20 fot og 2 1/2 tommer.
Diala er beregnet både for fart på Lakene og for alminnelig fart og har fire luker med dobbelte bommer. Driftsmaskinen er en MAN-motor på 1200 hk, 4-takt med supercharge, som ved full ytelse har et omdreiningstall på 375. Gjennom et Vulcan-gear geares dette ned til 120 omdr. på propellen. Vulkan-koblingen muliggjør frakobling av propellen eller kjøring med ganske langsomt omdreiningstall, såkalt "slippfart". Dette arrangementet er til stor fordel i manøvreringsøyemed og er spesielt fordelaktig ved plassering av de trange slusene på Lakene. Farten er beregnet til 11 knop på full last.
Det elektriske anlegget drives av to generatorer på 52 kw, en på 30 kw. og en på 15 kw. Vinsjene er hydrauliske. De hydrauliske pumpene drives av to 80 hk. MAN-hjelpemotorer. Skipet er i det hele tatt moderne utstyrt bl.a. med radar, gyrokompass, radio med telefon og peileapparat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar